Lleida, Universitat de Lleida, 18-20 de novembre de 2013.
El Grup de Recerca Consolidat Art i Cultura d’Època Moderna (ACEM) de la Universitat de Lleida organitzà el Congrés Internacional d’Història de la Pintura d’Època Moderna: De Miquel Àngel a Goya, celebrat a la Universitat de Lleida del 18 al 20 de novembre. El Congrés es va plantejar com una magnífica oportunitat per donar a conèixer a tota la comunitat científica, i al públic en general, les novetats més recents al voltant de la investigació històrico-artística sobre alguns dels pintors més cèlebres de la història de la pintura universal.
La categoria dels ponents, historiadors de l’art de reconegut prestigi a nivell internacional, així com els més de 150 inscrits, avalaren l’èxit del Congrés i permeteren assolir els objectius del mateix. L’ACEM va voler que aquestes jornades fossin un espai de trobada que permetés establir contactes, intercanvis i sinèrgies entre alguns dels millors especialistes nacionals i internacionals, en l’àmbit de la pintura d’Època Moderna, per compartir coneixements i interessos d’investigació.
Amb la voluntat de sumar-se a la commemoració del IV Centenari de la mort d’El Greco (1614), la Dra. Carmen Garrido (ex-cap del Gabinete de Documentación Técnica del Museo del Prado) presentà, en primícia, algunes de les troballes més importants del seu estudi sobre la tècnica pictòrica del qui fou el més singular artista dels regnats de Felip II i Felip III.
De la mateixa manera, altres destacats investigadors com Nicola Spinosa (ex Director del Museo Nazionale di Capodimonte, Nàpols), Mauro Natale (catedràtic emèrit d’Història de l’Art de la Université de Genève), Gianluigi Colalucci (restaurador responsable dels laboratoris dels Museus Vaticans i director durant 14 anys de la restauració de la Capella Sixtina), Edoardo Villalta (Università Cattolica del Sacro Cuore de Milà), Ximo Company (Universitat de Lleida), Jaime García-Máiquez (Museo del Prado), Joan Sureda (Universitat de Barcelona) o Isidre Puig (Universitat de Lleida), van reconsiderar el moment historiogràfic en què es troben les obres i les influències pictòriques de Ribera, Rafael, Miquel Àngel, Leonardo da Vinci, Velázquez, Joan de Joanes o Goya.