1789. Un retrato para su Majestad
COMPANY, Ximo (director); HERRERO, Miquel Àngel (guió i direcció artística); RAÏCH, Marta (direcció tècnica i realització)
- Producció: ACEM – Universitat de Lleida
- Idioma: Castellà
- Durada: 35 minuts
- Any d’edició: 2017
Després de tres anys d’estudi, investigadors de l’ACEM van atribuir a Francisco de Goya un retrat del rei Carles IV que es conserva en una col·lecció particular. Es tracta del prototip original del pintor aragonès a partir del qual es van fer els retrats oficials del monarca.
Aquest documental mostra les anàlisis realitzades pels investigadors de l’ACEM (estudis organolèptics, anàlisi òptica dels materials, anàlisi de la imatge visible i invisible, anàlisi de pigments i d’aglutinants), així com la recerca duta a terme (consultes en arxius, museus, comparació amb altres retrats del monarca i altres pintures de Goya, etc.), que han permès atribuir aquesta obra al pintor aragonès.
Capítols de llibre
2016
- ALIAGA, J.; RAMÓN, N.: “La Capilla del Real Colegio Seminario de Corpus Christi de Valencia contribución artística de los hermanos Matarana”. A: Miradas a la pintura de época moderna entre España e Italia. Nuevas perspectivas, nuevas aportaciones, Lleida, 2016, pàg. 221-245
- COMPANY, X.: “Dibujos subyacentes en la pintura de Joan de Joanes y la ‘Sagrada Familia”. A: JORI, A.; LASKARIS, C. Z.; SPIRITI, A. (ed.): Storia e storiografia dell’arte del Rinascimento a Milano e in Lombardia, Roma, 2016, pàg. 91-99
- PUIG, I.; HERRERO, M.: “Un nuevo San Jerónimo de Joan de Joanes”. A: Miradas a la pintura de época moderna entre España e Italia. Nuevas perspectivas, nuevas aportaciones, Lleida, 2016, pàg. 175-194
2015
- COMPANY, X.; PUIG, I.: “Nuevas obras del Maestro de Calzada”. A: LAHOZ, L.; PÉREZ HERNÁNDEZ, M. (eds.): Lienzos del recuerdo. Estudios en homenaje a José María Martínez Frías, Salamanca, 2015, pàg. 171-176
- GONZÁLEZ MARTÍNEZ, D.: “La construcción del espacio en la comedia barroca. A propósito de “El sitio de Bredá”, de Calderón”. A: VEGA, G.; URZÁIZ, H.; CONDE, P. (coord.): El patrimonio del teatro clásico español : actualidad y perspectivas : homenaje a Francisco Ruiz Ramón : actas selectas del Congreso del TC/12 Olmedo, 22 al 25 de julio de 2013, Valladolid, 2015, pàg. 411-417
- MARTÍNEZ, A.; YEGUAS, J.: “L’infant Pere i Ferrer Bassa: el Saltiri anglocatalà, una obra cabdal de la miniatura gòtica catalana”. A: CONEJO, T. (ed.): L’Infant Pere d’Aragó i d’Anjou “molt graciós e savi senyor”, Vandellòs – L’Hospitalet de l’Infant, 2015, pàg. 265-283
- PLANAS, J.: “El Salterio-Libro de Horas del rey Alfonso V de Aragón: algunas reflexiones sobre su organización textual y el programa iconográfico que lo ilustra”. A: BROUQUET, S.; GARCÍA MARSILLA, J.A. (eds.): Mercados del lujo, mercados del arte. El gusto de las élites mediterráneas en los siglos XIV y XV, València, 2015, pàg. 211-237
- YEGUAS, J.: “Pau Vila i Queraltó (1665/1670-1745), escultor i pagès de Tàrrega”. A: RUIZ QUESADA, F. (coord.), Viatges a la bellesa. Miscel·lània homenatge a Maria Rosa Manote i Clivilles, Barcelona, 2015, pàg. 247-255
2014
- ALIAGA, J.; LLANES, C.: “Jaume Mateu y el Retablo de San Sebastián de Villar del Cobo (Teruel)”. A: Mudéjars, moriscs i cristians a la Marina i la Safor. 400 anys de l’expulsió, Dènia, 2014, pàg. 409-431
- COMPANY, X.; BALLESTÉ, M.; PUIG, I.: “Le Mariage de la Vierge (Juan Soreda). A: Peintures et dessins, de Soreda à Balthus, Lió, 2014, pàg. 8-11
- FERRER, A.: “La ciudad de Talca (Chile) o el renacer de las cenizas”. A: BENITO, D. (ed.): La piel de los edificios: técnicas artísticas y formas de intervención sobre el patrimonio cultural: la Historia del Artes como reflexión y compromiso, València, 2014, pàg. 297-302
- FERRER, A.; FERRER DEL RÍO, E.: “Ocultar y engalanar: el esgrafiado en la arquitectura sescentista valenciana”. A: BENITO, D. (ed.): La piel de los edificios: técnicas artísticas y formas de intervención sobre el patrimonio cultural: la Historia del Artes como reflexión y compromiso, València, 2014, pàg. 265-271
- FERRER DEL RÍO, E.; FERRER, A.: “San Benet de Mahuella: un priorat desconegut a l´Horta Nord”. A: LEDO, A. C. (coord.): Tursime cultural, desenvolupament local i sostenibilitat: 1r Congrés Universitat de València-Instituts d´Estudis Comarcals, València, 2014, pàg. 265-271
- FRANCO, B.: “Juan Bautista Agnesio and his Pro Sarracenis Neophytis”. A: THOMAS, D.; CHESWORTH, J. (ed.): Christian and Muslim Relations. A Bibliographical History. Vol. 6, Western Europe (1500-1600), Londres – Nova York, 2014, pàg. 143-149
- FRANCO, B.: “Aproximación al carácter polisémico e intercultural de la representación mariana en el imaginario valenciano del siglo XVII”. A: CANALDA, ; FONTCUBERTA, C. (eds.): Imatge, devoció i identitat a l’època moderna (ss. XVI-XVIII), Barcelona, 2014, pàg. 101-105
- FRANCO, B.: “Arte y jesuitismo en España en época de Diego Laínez. Problemas y reflexiones entorno a su figura”. A: OBERHOLZER, P. (ed.): Diego Laínez (1512-1565) and his Generalate. Jesuit with Jewish Roots, Roma, 2014, pàg. 76
- FRANCO, B.: “Lo que puedo ser y no fue. Denia, Gandia y las campañas misionales moriscas”. A: Mudéjars, moriscs i cristians a la Marina i la Safor. 400 anys de l’expulsió, Dènia, 2014, pàg. 409-431
- GONZÁLEZ MARTÍNEZ, D.: “Aproximación a una tipología de la figura del padre en el teatro de Lope de Vega”. A: DUMOT, R.; DEL VECCHIO, G. (dir.): Le père comme figure d’autorité dans le monde hispanique, Saint-Étienne, 2014, pàg. 159-168
- HERRERO, M.: “Las copias en la conservación del legado artístico. La réplica pictórica documentada”. A: BENITO, D. (ed.): La piel de los edificios: técnicas artísticas y formas de intervención sobre el patrimonio cultural : la Historia del Arte como reflexión y compromiso, València, 2014, pàg. 241-250
- REGA, I.: “Las dos caras de Jano: apostillas a Alonso Berruguete y Juan de Castillo, junto con algunas notas sobre la fortuna de Bramante en la Península Ibérica”. A: COMPANY, X.; FRANCO, B.; REGA, I. (eds.): Bramante en Roma. Roma en España. Un juego de espejos en la temprana Edad Moderna, Lleida, 2014, pàg. 202-217
- YEGUAS, J.: “Els retaules i la decoració escultórica de l’església”. A: MUÑOZ SEBASTIÀ, J. H. (ed.): La construcción del convent franciscà de Jesús (1732-1792). Els fonaments d’un poble, Jesús, 2014, pàg. 139-159
2013
- ARGELICH, M. A.: “Perfil intelectual de Juan Interian de Ayala, autor de El Pintor Cristiano y Erudito”. A: LÓPEZ CALDERÓN, C.; FERNÁNDEZ VALLE, M. A.; RODRÍGUEZ MOYA, I. (coord.): Barroco Iberoamericano: identidades culturales de un imperio, Santiago de Compostela, 2013, vol. II, pàg. 455-464
- FRANCO, B.; HAMMAN, B.: “Un curioso caso de destrucción de estampas en Valencia: Diego de Sevilla y las insignias de la pasión”. A: CRUSELLES GÓMEZ, J. M. (coord.): El primer siglo de la Inquisición Española. Fuentes documentales, procedimientos de análisis, experiencias de investigación, València, 2013, pàg. 349-368
- GONZÁLEZ MARTÍNEZ, D.: “La firmeza en la desdicha. Lope de Vega. Comedias. Parte XII”. A: LAPLANA GIL, J.E. (coord.): Comedias de Lope de Vega. Parte XII, Madrid, 2013, tomo II, pàg. 485-625
- PLANAS, J.: “El conocimiento científico de San Isidoro de Sevilla en el ‘Liber Astrologicus’ conservado en el Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic”. A: ISIDOR DE SEVILLA: Liber astrologicus, Madrid, 2013, pàg. 11-26
2012
- COMPANY, X.: “Jaume I i els inicis de la pintura en el Regne de València”. A: NARBONA, R. (ed.): Jaume I i el seu temps, 800 anys després. Encontres acadèmics de Castelló, Alacant i València. Actes, València, 2012, pàg. 353-373
- COMPANY, X.: “L’assumpció del rol Borja en la duquessa María Enríquez de Gandia”. A: BELLVESER, R. (coord.): Dones i literatura entre l’Edat Mitjana i el Renaixement, València, 2012, vol. 1, pàg. 181-211
- GONZÁLEZ MARTÍNEZ, D.: “De La Himenea de B. de Torres Naharro a El castigo sin venganza de Lope de Vega. Sobre el inicio y la consolidación del género «comedia»”. A: FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, N.; FERNÁNDEZ FERREIRO, M. (ed.): Literatura medieval y renacentista en España. Líneas y pautas, Salamanca, 2012, pp. 617-624
- PLANAS, J.: “Un códice inédito conservado en el Archivo Capitular de Zaragoza y su filiación con el gótico Internacional de la Corona de Aragón”. A: LACARRA, M.C. (coord.): La miniatura y el grabado de la Baja Edad Media en los archivos españoles, Zaragoza, pàg. 157-202
- REGA, I.: “Otro que trata del templo de San Francisco de la provincia de los Doce Apostoles’. Lecturas y lectores de un libro entre Santiago y la América hispana”. A: FERNÁNDEZ CASTIÑEIRAS, E.; MONTERROSO MONTERO, J. M. (dir.): Santiago, ciudad de encuentros y presencias: Opus Monasticorum VI, Santiago de Compostela, 2012, pàg. 282-303
- REGA, I.: “Barroco de estípites en Santo Estevo de Ribas de Sil, o la incógnita acerca de los obradores benedictinos del siglo XVIII”. A: FERNÁNDEZ CASTIÑEIRAS, E.; MONTERROSO MONTERO, J. M. (dir.): Entre el agua y el cielo. El patrimonio monástico de la Ribeira Sacra: Opus Monasticorum V, Santiago de Compostela, 2012, pàg. 191-215
Articles
2017
- FERRAGUD, X.; PIQUERO-CILLA, J.; DOMÉNECH-CARBÓ, M. T.; GUEROLA BLAY, V.; COMPANY, X.; DOMÉNECH-CARBÓ, A.: “Electrochemical analysis of gildings in Valencia altarpieces: a cross-age study since fifteenth until twentieth century”, Journal of solid state electrochemistry. Current research and development in science and technology, publicado online en enero de 2017 (DOI: 10.1007/s10008-017-3512-8)
- HERRERO, M.: “Museum reproduction of metallic archaeological artefacts: from lost wax casting techniques to artificial metals”, Revista GEIIC, núm. 11, 2017 (en prensa)
- HERRERO, M.: “Evidencias de procesos mecánicos de copia en pinturas de la Edad Moderna: algunos casos prácticos”, Revista de História da Arte –Serie W, núm. 5, 2017 (en prensa)
- HERRERO, M.; PUIG, I.: “Materials i procediments tècnics utilitzats pels artistes i artesans de València en la confecció dels entremesos de les entrades del Rei Martí i el Rei Ferran (1402, 1414)”, Ars longa, núm. 26, 2017 (en prensa)
- PLANAS, J.: “Le audaci imprese. Il Libro del Caballero Zifar”, Alumina, núm. 56, 2017, pàg. 6-13
2016
- ALIAGA, J.: “Gonc?al Peris y Gonc?al Peris Sarria?, dos pintores contempora?neos del Go?tico Internacional valenciano”, Ars Longa, núm. 25, 2016, pàg. 25-40
- ALIAGA, J.; RAMÓN, N.: “Algunas pinturas góticas y renacentistas del Monasterio de Santa Clara de Gandia”, Archivo de Arte Valenciano, núm. 97, 2016, pàg. 111-124
- ALIAGA, J.; RUSCONI, S.: “Nuevas aportaciones a la pintura del gótico internacional: Berenguer Mateu y el retablo de San Jorge de Jérica (Castellón)”, Revista de Arte Goya, núm. 354, 2016, pàg. 3-19
- FERRER, A.: “La iglesia y el convento de San Lorenzo (Valencia), antigua sede de la provincia franciscana de San José de Valencia, Aragón y Baleares”, Hispania sacra, vol. 68, núm. 138, 2016, pàg. 491-501
- FERRER, A.; FERRER DEL RÍO, E.: “Influencias flamencas en la obra de Joan de Joanes”, De arte: revista de historia del arte, núm. 15, 2016, pàg. 78-95
- FERRER, A.; LACUEVA, J.; MURILLO, A. I.: “El Greco, la familia Covarrubias y Alonso de Ercilla”, Historias del Orbis Terrarum, núm. Extra 12, 2016, pàg. 1-37
- FERRER, A.; MADRID, A.: “El Museo Nacional de Bellas Artes de Santiago (Chile) a través de sus publicaciones: 1922- 2009”, Universum: revista de humanidades y ciencias sociales, any 31, vol. 1, 2016, pàg. 141-151
- FRANCO, B.: “Notas sobre la iconografía del martirio de San Bernardo de Alzira. A propósito de la tabla homónima del Museo de la Catedral de Valencia”, Revista Digital de Iconografía Medieval, 2016, pàg. 101-118
- FRANCO, B.: “Pedagogías para convertir. Gandía y los colegios de moriscos jesuítcos”, Revista de humanidades, núm. 29, 2016, pàg. 61-87
- GONZÁLEZ MARTÍNEZ, D.: “Comedias y comediantes en Francia durante el siglo XVII a partir de la documentación teatral”, Criticón, Anejos, 2016, pàg. 249-260
- HERRERO, M.: “Arsgeminis pro ars. Las copias y reproducciones patrimoniales: usos, tendencias, percepción, y repercusión social”, Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, núm. 67, 2016, pàg. 11-20
- HERRERO, M.: “Puig, Isidro, Company, Ximo y Tolosa, Luisa. El pintor Joan de Joanes y su entorno familiar. Los Macip a través de las fuentes literarias y la documentación de archivo” [ressenya], Archivo de arte valenciano, núm. 97, 2016, pàg. 510-511
- MARTÍNEZ, A.; YEGUAS, J.: “Un encàrrec de l’infant Pere d’Aragó i d’Anjou a Ferrer Bassa el 1346: el Saltiri anglocatalà”, Miscel·lània litúrgica catalana, núm. 23, 2016, pàg. 63-92
- PUIG, I.; HERRERO, M.: “Nuevas aportaciones al corpus pictórico valenciano del primer renacimiento: Rodrigo de Osona, Maestro de Perea, y Pere Cabanes I”, Archivo de Arte Valenciano, núm. 97, 2016, pàg. 53-65
- YEGUAS, J.: “Art de l´època del Renaixement a Llorenç (Sant Martí de Riucorb)”, Quaderns de El Pregoner d´Urgell, núm. 29, 2016, pàg. 97-118
2015
- COMPANY, X.: “La luz y el color en la pintura de El Greco”, Ciencia Pensamiento y Cultura, vol. 191-776, noviembre-diciembre 2015 (DOI: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6002)
- EGIDO, L; HERRERO, M.; JIMÉNEZ, N.: “Trabajos de conservación y restauración de la colección arqueológica ‘Legado Faustino’: descripción, metodología y puesta en valor del conjunto. (I)”, ELEA, núm. 14, 2015, pàg. 223-276
- FERRER, A.: “L´esglesia de Sant Honorat”, Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, núm. 91, 2015, pàg. 393-414
- FERRER, A.: “Hitos y mitos en la pintura valenciana (1472 – 1532): una reflexión pertinente”, Historias del Orbi Terrarum, núm. Extra 9, 2015, pàg. 1-21
- FERRER, A.; FERRER DEL RÍO, E.: “El genio creativo de Joan de Joanes a través de sus obras maestras”, Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, núm. 46, 2015, pàg. 3-14
- FERRER, A.; FERRER DEL RÍO, E.: “Francisco de Aranda (1346-1438): noble y cartujo al servicio de la corona de Aragón”, Historias del Orbi Terrarum, núm. 15, 2015, pàg. 41-58
- FERRER, A.; MADRID, A.: “Los precursores de la historia del arte en Chile”, Ars Longa, núm. 24, 2015, pàg. 213-222
- FERRER, A.; NAVARRO, B.; CEBRÍAN, J. L.; FERRER DEL RÍO, E.: “Tres pinturas valencianas inéditas de Joanes, Requena y Espinosa”, Boletín de arte, núm. 36, 2015, pàg. 219-222
- FRANCO, B.; CREIXELL, R.: “El chalet del Marqués de Campo en la exposición universal de Barcelona de 1888: aspectos sobre coleccionismo y ostentación nobiliaria a finales del siglo XIX”, Ars Longa, núm. 24, 2015, pàg. 153-169
- FRANCO, B.; RUSCONI, S.: “Sobre pinturas deshonestas, lienzos y naipes protestantes. Tres documentos inquisitoriales vinculados a la censura y tráfico de imágenes heréticas en el mundo hispánico del siglo XVI”, Manuscrits, núm. 33, 2015, pàg. 53-74
- HERRERO, M.: “La evolución del paisaje funerario de la necrópolis de Corral de Saus [Moixent]. Nuevas aportaciones al corpus monumental”, Varia. Serie arqueológica, núm. 12, 2015, pàg. 277-375
- HERRERO, M.; JIMÉNEZ, N; LASTRAS, M.: “Estudio organoléptico de un conjunto de ‘plomos ibéricos’ procedentes de Torralba – Bugarra”, ELEA, núm. 14, 2015, pàg. 395-421
- PLANAS, J.: “La paz de las plegarias: lecturas religiosas de la reina María de Luna”, e-Spania. Revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes [en línia], publicado online en febrero de 2015 (DOI : 10.4000/e-spania.24155)
- PLANAS, J.: “Bernardino de Canderroa y la iluminación del libro: un Pasionario en la Biblioteca del Museo de Peralada”, Rivista di storia della miniatura, núm. 19, 2015, pàg. 131-150
- REGA, I.: “Lisboa, circa 1717. Fernando de Casas y algunos modelos para la “yglesia del señor de Santiago de Galizia”, Revista Historia Autónoma, núm. 7, 2015, pàg. 49-65
- REGA, I.; PUIG, I.: “El escultor Juan Adán y el retablo mayor de la Catedral Nova de Lleida (1780-1783). Creación, destrucción y gusto artístico”, ARTis On. Journal of History of Art and Heritage, núm. 1, 2015, pàg. 42-54
- TOLOSA, L.; RAMÓN, J.; HERNÁNDEZ, C.: “Utilización de Recursos Digitales en la Docencia de los Institutos de la Comunidad Valenciana”, Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, any 40, núm. 25, 1, 2015, pàg. 59-74
- YEGUAS, J.: “Curiositats arquitectòniques d´època moderna al Pla d´Urgell”, Mascançà: revista d´estudis del Pla d´Urgell, núm. 6, 2015, pàg. 132-144
- YEGUAS, J.: “Sobre l´espassa del Cardona i altres fragments d´art”, Quaderns de El Pregoner d´Urgell, núm. 28, 2015, pàg. 85-98
2014
- COMPANY, X.; PUIG, I.: “Una “Adoración de los Reyes Magos” de Miguel de Prado (s. XVI)”, Ars & Renovatio, núm. 2, 2014, pàg. 126-137
- ALIAGA J.; COMPANY, X.; TOLOSA, L.; PUIG, I.; RAMÓN, N.; RUSCONI, S.; FRANCO, B.: “The Medieval and Modern Investigation Center (CIMM). Documentary contributions”, Imago Temporis Medium Aevum, núm. 8, 2014, pàg. 329-356
- ALIAGA, J.; RAMÓN, N.: “Bertomeu Coscollà and Valencia Cathedral’s Main Altar: New documents”, La corónica, núm. 42, 2014, pàg. 3-17
- ALIAGA, J.; LLANES, C.: “Jaume Mateu y el Retablo de San Sebastián de Villar del Cobo (Teruel)”, Ars Longa, núm. 23, 2014, pàg. 29-39
- FERRER, A.: “ El cartujo Francisco Maresme, un saguntino universal”, Barçal: revista del Centre d´Estudis del Camp de Morverdre, núm. 49, 2014, pàg. 69-94
- FERRER, A.: “Pintura dels Països Baixos en el MOBAT (Xile)”, Revista de la Facultat de Geografía e Història, núm. 64-65, 2014, pàg. 167-181
- FERRER, A.; FERRER DEL RÍO, E.: “A propósito de una tabla de los Macip en el mercado del arte”, Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, núm. 90, 2014, pàg. 161-176
- MUÑOZ, J.; YEGUAS, J.: “Novetats sobre l´escultura en alabastre d´Isidre Espinalt i Serra-rica: Tortosa i Escaladei”, Aplec de treballs, núm. 32, 2014, pàg. 207-220
- PLANAS, J.: “Un bibliofilo a Madrid. I Libri d’Ore della Fondazione Lázaro Galdiano”, Alumina, núm. 47, 2014, pàg. 30-37
- PUIG, I.; FRANCO, B.: “Juan de Sariñena y Luis Beltrán, dos iconos de la espiritualidad en el arte valenciano: apreciaciones a propósito del lienzo conservado en el Museo Ibercaja-Camón Aznar de Zaragoza”, Archivo de Arte Valenciano, núm. 95, 2014, pàg. 31-46
- YEGUAS, J.: “Sobre els viacrucis de Bellpuig i de Passanat. Nota ceràmica a Torregrossa”, Quaderns de el Pregoner d´Urgell, núm. 27, 2014, pàg. 79-97
2013
- BALLESTÉ, M.; AVINYÓ, G.: “Nueva obra del maestro de Palanquinos: “San Juan Bautista y el profeta Balaam”, BSAA Arte, núm. 79, 2013, pàg. 9-18
- COMPANY, X.; FRANCO, B.: ““Il Sant’Agostino della Collezione Farnés Durán. Una nuova opera di Giovan Battista Beinaschi”, Napoli Nobilissima. Rivista di Arti, Filologia e Storia, sesta serie, volume IV, fascicoli III-IV, 2013, pàg. 99-108
- COMPANY, X.; RUSCONI, S.: “Nuevos datos documentales sobre Paolo da San Leocadio”, Ars Longa, núm. 22, 2013, pàg. 87-92
- FERRER, A.: “Las personalidades de Vicente Macip y Joan de Joanes a la luz de dos nuevas obras”, Archivo de arte valenciano, núm. 94, 2013, pàg. 37-44
- FERRER, A.: “Una pintura joanesca atribuïble a Gaspar Requena en la catedral de Valencia”, Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, núm. 44, 2013, pàg. 25-34
- PLANAS, J.: “Más sobre Rafael Destorrents: el Liber de Angalis de Ramón Llull conservado en la Bayesrische Staatsbibliothek de Munich”, Arte medievale, núm. 1, 2013, pàg. 169-184
- PUIG, I.: “Una obra de Joan de Joanes, localizada y revisada iconograficamente”, Ars Longa, núm. 22, 2013, pàg. 111-118
- RAMÓN, N.: “El estudio del dibujo subyacente en dos manuscritos de la Catedral de Valencia”, Ars Longa, núm. 22, 2013, pàg. 245-252
- REGA, I.: “En torno al barroco rural en la Tierra de Santiago: El santuario de A Escravitude de Cruces y la problemática de los centros artísticos”, Revista de estudios do Departamento de Historia da Arte, núm. 12, 2013, pàg. 141-153
- YEGUAS, J.: “Més fragments d´art bellpugenc (del segle XV al XX)”, Quaderns de el Pregoner d´Urgell, núm. 26, 2013, pàg. 63-86
2012
- COMPANY, X.; FRANCO, B.; ALIAGA, J.; RUSCONI, S.: “Una “Flagelación” de Joan Reixach de colección particular. Nuevos documentos y consideraciones sobre el binomio Jacomart-Reixach”, Archivo Español de Arte, núm. 340, 2012, pàg. 363-373
- PLANAS, J.: “La Fedde nella Roccia. La Biblioteca del monastero di Montserrat”, Alumina, núm. 36, 2012, pàg. 39-45
- PLANAS, J.: “El caballo astrológico en el tratado de albeytería de Manuel Dieç”, Goya, Revista de arte, núm. 340, 2012, pàg. 187-199
- TOLOSA, L.; ENSESA, A.: “Els nous cellers de les comarques gironines”, Revista de Girona, núm. 274, 2012, pàg. 24-33
- YEGUAS, J.: “Una obra inèdita d´Isidre Espinalt (1658 – 1737) de Sarral. Una finesa alabastrina vers el seu germà Pau”, Aplec de treballs, núm. 30, 2012, pàg. 171-179
- YEGUAS, J.: “Els Ochando. Una família d´escultors barrocs amb lligams a Constantí”, Estudis de Constantí, núm. 28, 2012, pàg. 171-179
- YEGUAS, J.: “La desaparició del lloc, del terme i del bosc de Seana”, Urtx: revista d´estudis del Pla d´Urgell, núm. 3, 2012, pàg. 39-54
- VELASCO, A.; YEGUAS, J.: “L´Escola de Dibuix de la Societat Econòmica d´Amics del País a Tàrrega (1777 – 1781)”, Revista cultural de l´Urgell, núm. 26, 2012, pàg. 167-180