Campanyes realitzades en el marc de l’objectiu científic “L’Anàlisi de la Pintura Mediterrània dels segles XV-XVIII”.
2017
Membres de l’ACEM van desplaçar-se a l’Hospital de los Venerables de Sevilla, a Écija (Sevilla) i a una col·lecció particular de Jerez de la Frontera, per tal d’estudiar in situ algunes obres de Goya i de Murillo.
2016
Sessions de treball al Museo del Prado (Madrid), Madrid, Saragossa, Lisboa, Tornabous, Sarroca de Lleida.
2015
Durant l’any 2015, diversos membres del Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) i del Grup de Recerca Consolidat Art i Cultura d’Època Moderna (ACEM) van dur a terme campanyes fotogràfiques al voltant del patrimoni artístic espanyol. Els investigadors de l’ACEM van desplaçar-se a una col·lecció particular de Santiago de Compostel·la i al Museo de Bellas Artes de Oviedo. En aquest viatge es van estudiar dues versions d’un retrat del rei Carles IV realitzades per Francisco de Goya.
Els investigadors de l’ACEM, també van visitar l’Alma Mater Museum (Museo Diocesano deZaragoza), per tal d’observar i fotografiar un retrat de l’arquebisbe Joaquín Company realitzat també pel pintor aragonès.
2014
Investigadors de l’ACEM van visitar les instal·lacions del Musée de Lyon, on van poder conèixer amb més profunditat els seus fons documentals i artístics i van poder fer una gran quantitat de fotografies d’infrarojos i d’alta definició.
Al mes de setembre, es fotografià un retrat de Carles IV de Goya conservat al Museo Arqueológico Nacional. A més a més, durant el mes de novembre, es va realitzar un desplaçament al Museo Ibercaja Camón Aznar de Saragossa per realitzar reflectografies d’infrarojos d’altres retrats del pintor aragonès.
Membres de l’ACEM van estudiar a fons i van realitzar macrofotografies i reflectografies d’algunes de les obres que es van poder veure a l’exposició El pintor Antoni Viladomat (1678-1755). El relat pintat (Museu de Lleida). Arran dels estudis realitzats, els investigadors de l’ACEM van determinar que la tela de Santa Quitèria que s’hi exposava, i que es conserva en una col·lecció particular, procedia originàriament de l’antic convent de Sant Clara de Lleida.Intercanvis científics i sessions de treball amb la Galería Caylus (Madrid), la Fundación Lázaro Galdiano (Madrid), a Bello (Terol), Saragossa, Alagón (Saragossa), al Convent de les Clarisses (Gandia), Sigüenza (Guadalajara), a la Catedral de València i en col·leccions particulars de Barcelona.
2013
Durant el febrer de 2013, investigadors de l’ACEM realitzaren unes jornades de treball a Galícia i a Vitòria en el marc del Proyecto de Investigación I+D+I del Ministerio de Educación y Ciencia de España, Plan Nacional, que duu per títol: La consolidación de la pintura del Renacimiento en la Corona de Aragón: la extraordinaria influencia del paradigma de Joan de Joanes (HAR2012-32199; inv. principal Dr. Ximo Company, Universitat de Lleida). Un dels objectius principals de la campanya va ser l’anàlisi fotogràfica de les obres pictòriques de Joan de Joanes que es troben en territori gallec, com la taula l’Oració a l’Hort del retaule major de l’església de Bocairent conservada al Museu Provincial de Lugo. Com a part d’aquesta campanya de treball, els investigadors de l’ACEM també van visitar el Servei de Restauració de la Diputació Foral d’Àlaba, on mantingueren una reunió científica amb diversos membres d’aquest important centre, el Museo Diocesano de Arte Sacro (Bilbao), el Museo de Bellas Artes de Álava (Vitòria) i el Museo das Peregrinacións e de Santiago (Santiago de Compostel·la).
Intercanvis científics i sessions de treball amb el Museo de Valladolid, el Museo Nacional de Escultura (Valladolid), el Museo de Bellas Artes de Murcia, al Museu de la Basílica de la Mare de Déu dels Desemparats (València), al Reial Monestir de Sant Miquel de Llíria (València), a la Galeria d’art Dolors Junyent (Barcelona), a la Galeria Joan Gaspar (Barcelona) i en col·leccions particulars de València i Tarragona.
2012
Membres de l’ACEM, tingueren una reunió de treball a Londres amb la directora del The Courtauld Institute of Art de la Universitat de Londres, la Dra. Susie Nash, per establir convenis i futures línies d’investigació en torn la pintura hispana dels segles XV i XVI.
Sessions de treball al Victoria and Albert Museum de Londres, la National Gallery de Londres i el Museu d’Edimburg.
Reunió científica, a Roma, amb l’expert Heinrich Pfeiffer, professor de la Universitat Gregoriana de Roma.
Membres de l’ACEM es van desplaçar al Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona) per estudiar in situ el retaule gòtic de la Mare de Déu dels Paers de l’Ajuntament de Lleida, amb anàlisi de reflectografia d’infrarojos i fotografies digitals. L’obra es trobava cedida al MNAC amb motiu d’una exposició.
Intercanvis científics i sessions de treball amb el Museo del Prado (Madrid), el Museo Sorolla (Madrid), el Palacio Real (Madrid), el Museo de Bellas Artes de Córdoba, el Museo de Bellas Artes de Sevilla, el Museo de Bellas Artes de Cádiz, el Museu Picasso (Barcelona), a la Catedral de València, a l’església de Sant Nicolau (València), a la Galeria Bernat (Barcelona), a Mallorca, Càceres, Trujillo, Vimbodí, i en col·leccions particulars de Madrid.
2011
Intercanvi científic i sessions de treball al Metropolitan Museum of Art (Nova York). Un dels objectius d’aquesta campanya va ser l’estudi en profunditat del retaule de Sant Joan de l’Hospital de València, una de les obres més importants del gòtic internacional mediterrani i del que es desconeix l’autoria. Es van fer macrofotografies d’alta resolució i reflectografies d’infrarojos. També es van estudiar les obres Sant Jeroni (1600) d’El Greco i Sagrada Família (1563) de Luis de Morales.
Membres de l’ACEM van visitar la Hispanic Society (Nova York), on van poder accedir als seus tallers de restauració i documentar la tècnica pictòrica de pintors com Luis de Morales, F. De Goya o Joaquín Sorolla.
Membres de l’ACEM es van desplaçar a la ciutat italiana de Reggio Emilia per estudiar els fons de pintura espanyola de la Galleria Parmeggiani. Es feren macrofotografies, reflectografies i fotografies amb llum ultraviolada d’obres de Jacomart, el Greco o Ribera.
Durant el mes d’abril de 2011, membres de l’ACEM van dur a terme una campanya de treball per estudiar diverses obres de “los Maestros del Portillo, de Astorga y de Palánquinos. Es van fer fotografies i reflectografies d’infrarojos dels retaules de Fuentes de Año (Àvila), el Museo Diocesano de Valladolid, el Palacio Arzobispal de Valladolid, Tordesillas, taules de San Miguel del Pino (Valladolid) i obres al Museo Diocesano de León.
El mes de maig de 2011, alguns membres de l’ACEM van realitzar una campanya d’estudi a la zona interior de la província de Castelló (Cortes d’Arenós, Vilafermosa i Catí), per tal d’obtenir fotografies i reflectografies d’infrarojos de diverses taules i retaule dels segles XV i XVI.
Intercanvis científics i sessions de treball amb el Museo del Romanticismo (Madrid), Museu Catedral de València, Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona), Museu de Belles Arts de València, Museu de la Catedral de Sogorb (Castelló), Museu Parroquial d’Alcalà de Xivert (Castelló), al Museu de Terrassa, a la Fundación Bancaja (València), Iglesia de la Compañía (Valencia) Col·legiata de Santa Maria (Xàtiva), Església de Sant Feliu (Xàtiva), León, Astorga, Paredes de Nava (Palència), Sot de Xera (València), Cullera (València), Onda (Castelló), Sot de Ferrer (Castelló).
2010
Membres de l’ACEM van realitzar una sessió de treball al Museu de Lleida on van realitzar macrofotografies i reflectografies d’obres del Mestre de Sixena, així com d’altres taules gòtiques i renaixentistes.
Membres de l’ACEM van visitar l’exposició Nicolás Borrás (1530-1610). Un pintor valenciano del Renacimiento (Museu de Belles Arts de València) i van poder estudiar de prop les obres que s’hi exhibien.
Jornades de treball a Burgos (Catedral, Cartuja de Miraflores, Iglesia de San Nicolás), al Museo del Prado (Madrid), al Museo de Huesca i en col·leccions particulars de Barcelona, Terrassa i València.
2009
Intercanvis científics i sessions de treball amb diversos museus i galeries d’art: Balclis (Barcelona), Galeria Bernat (Barcelona), Museu Frederic Marés (Barcelona), Galería Caylus (Madrid), Museu Catedral de València, Feriarte, Feria de Arte y Antiguedades (Madrid).
Jornades de treball a Madrid (Iglesia Arzobispal Castrense, Monasterio de las Descalzas Reales, Iglesia de San Ildefonso, col·leccions particulars), Gandia (Monestir de les Clarisses, Col·legiata, Palau Ducal) i Bilbao (col·lecció Laia-Bosch).Jornades de treball a Burgos (Catedral, Cartuja de Miraflores, Iglesia de San Nicolás), al Museo del Prado (Madrid), al Museo de Huesca i en col·leccions particulars de Barcelona, Terrassa i València.
Campanyes realitzades en el marc de l’objectiu científic “Protecció dels Béns del Patrimoni Històric i Artístic”.
2016
Membres de l’ACEM van realitzar durant l’any 2016 diverses sessions de treball a l’església de Sant Pere de Rosselló (Lleida), el campanar de la qual va esfondrar-se el gener de 2016.
Membres de l’ACEM van realitzar diferents sessions de treball a Boí, Cóll, Erill la Vall, Taüll, El Pont de Suert, Castilló de Tor, en el marc de les publicacions: COMPANY, X. (coord.): El Pantocràtor de Sant Climent de Taüll. Llum d’Europa, Lleida, 2016; COMPANY, X. (dir.); LÓPEZ, C. (coord.): La Vall de Boí: patrimoni de la humanitat, Lleida, 2016.
2015
Membres de l’ACEM van desplaçar-se a l’ermita de la Mare de Déu del Solà, prop d’Espills (Lleida), per tal d’estudiar in situ i datar unes pintures murals.
2014
Es van realitzar diferents sessions de treball a l’església de Sant Llorenç (Lleida), en el marc de l’edició del llibre: COMPANY, X.; PUIG, I.; NIÑÁ, M.: L’Església de Sant Llorenç de Lleida, Lleida, 2015.